joi, 11 decembrie 2008

Prima atestare a alunarului în Republica Moldova



De muuuult îl vînam. Expansiunea acestei specii înspre est e una din temele anului printre ornitologi. La 12 octombrie alunarul a fost fotografiat în regiunea Kiev, puţin mai la sud decît limita obişnuită de întîlnire în timpul migraţiei. În noiembrie, după spusele lui Emanuel Baltag, a fost văzut la Iaşi şi chiar la Constanţa, foarte departe de Carpaţi, unde i-i locul. La 17 noiembrie a fost fotografiat în Evpatoria, în Crimea! Nu putea fi vorba de patru accidente. Specia, probabil îşi lărgeşte arealul de migrare.

Prin urmare nici Republica Moldova nu putea fi ocolită! De cîteva săptămîni o caut prin păduricile de conifere. Azi am găsit un alunar. Undeva în Municipiul Chişinău :)


Distribuţia alunarului în Europa*

E o pasăre puţin mai mare decît gaiţa, cu un corp similar la formă, ciocul însă e mai lung şi mai subţire. E pestriţă alb-negru (brun închis). La mers şi mişcări seamănă cu o stăncuţă - liniştită, cu mers apăsat, grav, dă impresia că e foarte ocupată. E extrem de tolerantă - m-a lăsat să o fotografiez timp de jumătate de oră chiar şi de la trei metri distanţă (dacă nu mă mişcam se apropia ea). Permanent mînca seminţe. Mă aşteptam să se umfle şi să plesnească, dar se vede că are un stomac mare.


#71. Alunar (Nucifraga caryocatactes)

Mi-a confirmat şi Tudor Cozari, unul din autorii volumului Păsări din enciclopedia Lumea animală a Moldovei, că este prima atestare a acestei specii în RM. Chiar a insistat să ne vedem şi i-am arătat fotografiile de la ecranul aparatului de fotografiat. Am făcut peste 300 şi bine am făcut. Din cauza luminii slabe sub copaci (a fost şi o zi noroasă) expoziţia era destul de lungă şi 80% din imagini au ieşit şterse. Celelalte 20% reprezintă 60 de fotografii aşa că am avut din ce alege.

Sunt sigur că voi mai întîlni această corvidă simpatică.






Primul alunar fotografiat în Republica Moldova?

Denumirea ştiinţifică e o repetare latino-greacă a îmbinării "spărgător de nuci". Nuci şi frangere în latină înseamnă acelaşi lucru ca îmbinarea karion kataceio în greacă. Îi plac alunele, de unde denumirea în română şi seminţele de cedru, de unde denumirea în rusă - kedrovka.

P.S. În privinţa "primei atestări", alunarul apare in lista de păsări din Moldova întocmita de Denis Lepage, dar nu e oferită sursa acestei liste foarte generoase de 300 de specii. O să revin cu detalii la acest aspect după ce mai rasfoiesc prin arhive.

*La hartă: schema e luată de pe wikipedia, arealul de trai şi migraţie conform "Collins Bird Guide" London 2006.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Felicitari, pentru maiastra pasare observata! Abia astept sa o bifez si eu. Vlad.

Anonim spunea...

Bravo,

ai facut si niste imagini foarte frumoase... felicitari.

cosmln

Unknown spunea...

parintii mei (din Iasi) pun zilnic/saptamanal paine sau mamaliga in sptaele blocului pe o scandura pe gard ca sa nu ajunga pisicile, de cele mai multe ori vin vrabiute dar sapt trecuta au venit 5-6 alunari stau in perechi, foarte frumosi....noroc de blogul tau ca i-am gasit aici.

TimyK spunea...

Da, azi (27.ian.2014)am putut vedea in fata geamului o pereche de alunari. E prima oara cand vad asta. Sunt deosebiti. INcerc sa gasesc si un sunet pe net dar nu este nimic.

Si multumesc pentru blog. E super.

Arhivă blog

Specii fotografiate:

Drepturile de autor ale conţinutului acestui blog, inclusiv ale tuturor textelor şi fotografiilor îmi aparaţin, cu excepţia cazurilor pe care le menţionez expres.

Utilizarea fotografiilor publicate pe acest site fără acceptul în scris al autorului este interzisă. Pentru a solicita permisiunea de a prelua sau publica fotografii, scrieți un comentariu în subsolul postării în care a apărut fotografia dorită.