duminică, 31 august 2008

Rîul Baibuga - cum ar fi Bîcul dacă ar fi curat

Rectificare 15 Octombrie 2008: Din bunăvoinţa dlui Dan Ionescu, profesor la Universitatea Transilvania din Braşov, s-a făcut identificarea corectă a "chirei-de-baltă" din acest articol. Pasărea este de fapt chirighiţă-cu-obraz-alb.

Recent m-am întors din Crimea, unde m-am scăldat, m-am bronzat şi am făcut fotografii. Casa în care am fost cazat era în apropiere de rîul Baibuga, care se varsă în Marea Neagră în portul Feodosia. Rîul, de mărimea Bîcului, este curat, are vegetaţie bogată şi e gazda multor păsări, dintre care am văzut în zece zile, fără a depune efort şi fără a le pîndi - o colonie mixtă de rîndunele şi lăstuni-de-mal, un grup de peste 30 de pescăruşi-rîzători, un stol de porumbei-de-stîncă, altul de ciori grive, vrăbii, pescăruş sur, chiră-de-baltă, corcodel-cu-gît-roşu, raţă mare, găinuşă-de-baltă, ciocîrlan, codobatură galbenă, codobatură albă, pescăruş albastru şi încă vreo cîteva specii neidentificate.

Şarpe de casă (Natrix natrix
identificat cu ajutorul dlui Vlad Cioflec, FieldHerpingRomania

Rîul e doldora de peştişori mici, broaşte şi şerpi. Ambele maluri sun izolate de stuf. Sunt surprinzător de puţine sticle şi pachete de plastic. La vărsare rîul formează un micro-liman, cu adîncime mică, în care serile şi dimineţile, se adună sute de păsări.

Desigur că în privinţa ocrotirii mediului ambiant ucrainenii nu se deosebesc cu mult de noi. Norocul acestu rîu este că nu curge prin localităţi mari, iar Feodosia, fiind port, îşi vartsă, probabil, deşeurile direct în mare. Bîcul spală zeci de localităţi, inclusiv Chişinăul. Îmi e greu să-mi imaginez cum arată el la Gura Bîcului. Poate voi merge acolo într-o zi.

Lăstun-de-mal (Riparia riparia)

Pescăruş-rîzător (Larus ridibundus)

Rîndunică (Hirundo rustica)

Chirighiţă-cu-obraz-alb (Chlidonias hybridus)

Ciocîrlan (Galerida cristata)

Corcodel-cu-gît-roşu (Podiceps grisegena)

Niciun comentariu:

Arhivă blog

Specii fotografiate:

Drepturile de autor ale conţinutului acestui blog, inclusiv ale tuturor textelor şi fotografiilor îmi aparaţin, cu excepţia cazurilor pe care le menţionez expres.

Utilizarea fotografiilor publicate pe acest site fără acceptul în scris al autorului este interzisă. Pentru a solicita permisiunea de a prelua sau publica fotografii, scrieți un comentariu în subsolul postării în care a apărut fotografia dorită.