sâmbătă, 9 august 2008

Luptă pentru pîine la Dendrariu: raţe, vrăbii şi mirese

Azi am decis să fac o inspecţie ornitologică la Dendrariu. Am nimerit în toiul sezonului de nunţi. Din cîte citisem ieri, la 08.08.08 (adică 8 august 2008) în Chişinău au avut loc 265 de nunţi! Deci, am socotit repede în minte, peste 50,000 de nuntaşi şi încă vreo 20,000 de servitori (bucătari, chelneri, şoferi, fotografi, muzicanţi, preoţi etc.)

Pofta de creat familii nu s-a epuizat şi azi în Dendrariu am mai numărat 35 de mirese, care toate se fotografiau în aceleaşi locuri, în aceleaşi poziţii, în rochii similare cu miri îmbrăcaţi în negru. Mare comedie! Cel mai vesel e că nici un cortegiu de nuntă nu venise cu pîine, dar toţi doreau să hrăneascvă hulubi. Pentru ce? Ca să-i adună şi să-i poată speria mirii, spre fericirea fotografilor. Zeci de ani lumea va admira poza cu mirii zîmbind nervos înconjuraţi de zece-cinsprezece hulubi îngroziţi zburătăciţi în toate părţile.

Cum numai eu aveam pîine lîngă lac mirii mă rugau să le dau lor pîinea. Am cedat o dată, dar pe urmă am uşchit-o din calea cortegiilor, spre binele porumbeilor şi spre fericirea raţelor.

Apropo de raţe, am numărat 51 de raţe adulte şi adolescente :) Minunat. O altă surpriză - peştii mari care furau bucăţi întregi de pîine imediat după aterizarea acestora în apă.

Raţă mare (Anas platyrhynchos)
Încă o descoperire plăcută - găinuşa-de-baltă! Găinuşe de baltă sunt şi pseudă-cresteţii pestriţi pe care îi descoperisem la Valea Trandafirilor. Eroarea vine din culoarea brună pestriţă pe care o au găinuşele de baltă tinere. Iată un exemplar de la Dendrariu:

Pui de găinuşă-de-baltă (Gallinula chloropus)

La majoritatea păsărilor puii sunt mai puţin fricoşi şi se apropie mai uşor de oameni. Dat fiind că găinuşa de baltă e extrem de prudentă pînă azi am văzut doar pui, care seamănă cu cresteţul. Astăzi însă şi-a făcut apariţia măria sa cloşca! Într-un salt acrobatic, pe lumină slabă am reuşit s-o prind în cadru, din cădere (ca Neo) înainte ca asta să dispară în stufăriş:
Găinuşă-de-baltă (Gallinula chloropus)

M-am mai fugărit după o pasăre pe care nu am timp acum să o identific. De mărimea codobaturii, dar brună, fără alb-negrul tipic pe cap, căuta insecte în frunziş. Nu m-a lăsat mai aproape de 8 metri, dar nici nu zbura - doar sărea dinspre mine:

Addenda 8 Noiembrie 2008: Nu îcape nici un pic de îndoială că e vorba de Codobatura albă (Motacilla alba). Probabil pasăre tînără căreia nu i s-a colorat bărbia în negru.

Încă două prim-planuri prinse azi. În special m-a bucurat vrăbiuţa - era la 10 cm de genunchiul meu înfulecînd fărămituri care cădeau în procesul de bucăţire a pîinii pentru raţe.
Mai n-am uitat. Noua specie fotografiată azi - stăncuţa! În Parcul Catedralei aceasta era certată de o coţofană. Stăncuţa sta liniştită fără nici o reacţie. Cearta a continuat vreo 15 minute, pînă am decis eu să urc în copac pentru a prinde un cadru mai bun :) Stăncuţa a zburat, iar coţofana a început să cîrîie la mine deja, ascunsă în frunzişul des.
În dreapta - stăncuţă (Corvus monedula)

Niciun comentariu:

Arhivă blog

Specii fotografiate:

Drepturile de autor ale conţinutului acestui blog, inclusiv ale tuturor textelor şi fotografiilor îmi aparaţin, cu excepţia cazurilor pe care le menţionez expres.

Utilizarea fotografiilor publicate pe acest site fără acceptul în scris al autorului este interzisă. Pentru a solicita permisiunea de a prelua sau publica fotografii, scrieți un comentariu în subsolul postării în care a apărut fotografia dorită.